DEFINISI PENDIDIKAN MORAL

  1. KEPERCAYAAN WUJUDNYA TUHAN SEBAGAI PENCIPTA ALAM DAN MEMATUHI SEGALA SURUHANNYA BERLANDASKAN  PEGANGAN AGAMA MASING – MASING SELARAS DENGAN PRINSIP RUKUN NEGARA.
  2. SIKAP BERTANGGUNGJAWAB YANG BOLEH MENIMBULKAN KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN ORANG LAIN.
  3. KEUPAYAAN DAN KEYAKINAN DIRI AGAR MAMPU MEMULIA DAN MENJAGA MARUAH DIRI DALAM KEHIDUPAN.
  4. KESANGGUPAN DIRI SESEORANG UNTUK MEMIKUL DAN MELAKSANAKAN TUGAS SERTA KEWAJIPAN DENGAN SEMPURNA.
  5. BERADAB SOPAN DAN BERBUDI PEKERTI MULIA DALAM PERGAULAN SEHARIAN.
  6. BERTOLAK ANSUR, SABAR DAN MENGAWAL DIRI BAGI MENGELAKKAN BERLAKUNYA PERTELINGKAHAN DAN PERSELISIHAN FAHAM DEMI KESEJAHTERAAN HIDUP.
  7. KEBOLEHAN DAN KESANGGUPAN MELAKUKAN SESUATU TANPA BERGANTUNG KEPADA ORANG LAIN.
  8. USAHA YANG BERTERUSAN PENUH DENGAN SEMANGAT KETEKUNAN , KECEKALAN , KEGIGIHAN , DEDIKASI DAN BERDAYA MAJU DALAM MELAKUKAN SESUATU PERKARA.
  9. KEPEKAAN DAN PERASAAN CINTA YANG MENDALAM SERTA BERKEKALAN YANG LAHIR DARIPADA HATI YANG IKHLAS.
  10. TINDAKAN DAN KEPUTUSAN YANG SAKSAMA SERTA TIDAK BERAT SEBELAH.
  11. BOLEH BERFIKIR BERDASARKAN ALASAN DAN BUKTI YANG NYATA DAN DAPAT MENGAMBIL TINDAKAN BERASASKAN PERTIMBANGAN YANG WAJAR.
  12. BERSIKAP TIDAK KETERLALUAN DALAM MEMBUAT PERTIMBANGAN DAN TINDAKAN SAMA ADA DALAM PEMIKIRAN , PERTUTURAN ATAU PERLAKUAN TANPA MENGABAIKAN KEPENTINGAN DIRI DAN ORANG LAIN
  13. PERASAAN CINTA,KASIH SAYANG YANG MENDALAM DAN BERKEKALAN TERHADAP KELUARGA.
  14. MEMULIAKAN SETIAP ANGGOTA KELUARGA DENGAN BERINTERAKSI DAN MEMBERI LAYANAN SECARA BERSOPAN UNTUK MEWUJUDKAN KELUARGA YANG HARMONI.
  15. MENERIMA, MENGHORMATI DAN MENGAMALKAN KEBIASAAN ADAT DAN KEPERCAYAAN YANG DIWARISI SECARA TURUN TEMURUN DALAM KELUARGA.
  16. KEWAJIPAN YANG HARUS DILAKSNAKAN OLEH SETIAP INDIVIDU UNTUK MEWUJUDKAN KELUARGA YANG BAHAGIA , MENINGKATKAN IMEJ DAN MENJAGA MARUAH KELUARGA.
  17. KESEDARAN TENTANG PERLUNYA MEMELIHARA DAN MEMULILHARA ALAM SEKELILING UNTUK MENGEKALKAN KESEIMBANGAN EKOSISTEM.
  18. KEADAAN SANGAT MEMERLUKAN HUBUNGAN YANG HARMONIS ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKELILING SUPAYA KUALITI KEHIDUPAN MANUSIA DENGAN ALAM SEKELILING TERPELIHARA.
  19. PENGEKALAN KESEIMBANGAN ALAM SEKELILING SEBAGAI TANGGUNGJAWAB BERSAMA  UNTUK KESEJAHTERAAN HIDUP.
  20. PRIHATIN TERHADAP ISU – ISU YANG BERKAITAN DENGAN ALAM SEKELILING DAN BERUSAHA MENYELESAIKANNYA.
  21. PERASAAN SAYANG DAN BANGGA KEPADA NEGARA SERTA MELETAKKAN KEPENTINGAN NEGARA MELEBIHI KEPENTINGAN DIRI.
  22. KEPATUHAN DAN KESETIAAN YANG BERKEKALAN TERHADAP RAJA DAN NEGARA.
  23. KERELAAN MELAKUKAN ATAU MENYERAHKAN SESUATU TERMASUK NYAWA SEBAGAI TANDA KEBAKTIAN TERHADAP NEGARA.
  24. MEMBELA , MEMBERI NAUNGAN DAN MEMELIHARA HAK KANAK – KANAK BAGI MENJAMIN KEHIDUPAN YANG SEMPURNA.
  25. MELINDUNGI DAN MENGIKTIRAF WANITA SEBAGAI INVIDU YANG BOLEH MEMBERI SUMBANGAN TERHADAP PENBANGUNAN KELUARGA, MASYARAKAT DAN NEGARA.
  26. MENGHORMATI , MENGHARGAI DAN MENGIKTIRAF PERKHIDMATAN , JASA DAN SUMBANGAN GOLONGAN PEKERJA DALAM PEMBANGUNAN NEGARA.
  27. MEMBERI LAYANAN YANG BERSOPAN KEPADA GOLONGAN KURANG UPAYA SUPAYA TIDAK BERASA TERSISIH DAN MENGIKTIRAF MEREKA SEBAGAI INSAN CIPTAAN TUHAN.
  28. MEMBELA DAN MEMELIHARA HAK INDIVIDU UNTUK MENJADI PENGGGUNA YANG BERILMU, MENDAPAT PERKHIDMATAN SERTA BARANGAN YANG BERKUALITI DAN TIDAK MUDAH DIEKSPLOITASI.
  29. MENERIMA DAN MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG – UNDANG YANG TELAH DITENTUKAN TANPA MENGIRA SESIAPA DAN DIMANA – MANA SESEORANG ITU BERADA.
  30. KEBEBASAN BERUCAP DAN MENGELUARKAN BUAH FIKIRAN DENGAN BATASAN TERTENTU BAGI MENJAGA KESELAMATAN DAN KETENTERAMAN.
  31. KEBEBASAN SETIAP INDIVIDU UNTUK MENGANUTI DAN MENGAMALKAN AGAMANYA SEPERTI YANG DIPERUNTUKKAN DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA.
  32. KEBEBASAN UNTUK MELIBATKAN DIRI DALAM PELBAGAI AKTIVITI PEMBANGUNAN NEGARA DENGAN MEMATUHI PERATURAN , UNDANG – UNDANG DAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA.
  33. BERSEDIA MENERIMA DAN MEMBERI PANDANGAN , PEMBAHARUAN DAN KRITIKAN SELARAS DENGAN KEBENARAN FAKTA DAN NORMA MASYARAKAT MALAYSIA.
  34. HIDUP BERBAIK – BAIK ANTARA SATU SAMA LAIN DENGAN MENGUTAMAKAN KEHARMONIAN DAN KEDAMAIAN HIDUP TANPA MENGIRA AGAMA, BANGSA DAN BUDAYA.
  35. USAHA YANG BAIK DAN MEMBINA YANG DILAKUKAN BERSAMA PADA PERINGKAT INDIVIDU, KOMUNITI ATAU NEGARA UNTUK MENCAPAI SESUATU MATLAMAT.
  36. MENGHARGAI DAN MEMULIAKAN HUBUNGAN ANTARA NEGARA UNTUK MENJAMIN KESEJAHTERAAN SEJAGAT.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to DEFINISI PENDIDIKAN MORAL

  1. ashweena says:

    NICE POST. KEEP IT UP

Leave a comment